Medlemsinformation
Information till medlemmar
Samfälligheten bildades 1986. Den tidigare föreningen, Nya Örlenbadets Stugförening hade sitt första möte den 22 juni 1980. I samband med Lantmäteriets fastighetsreglering registrerades Nya Örlenbadets Samfällighetsförening den 7 augusti 1986. Fastighetsregleringen innebär att varje fastighet följer regleringen oavsett vem som är ägare till fastigheten. Man kan inte begära utträde ur samfälligheten utan att ha en ny fastighetsreglering, vilken då bekostas av den som vill träda ur föreningen. För ytterligare information hänvisar vi till stadgarna för samfälligheten.
I föreningen ingår 58 fastigheter varav en är stamfastigheten. Av dessa 58 st fastigheter är ca 15 st åretruntboende.
Medlemsavgift
Medlemsavgiften till föreningen är 2 000 kr per år. Som medlem kan man med egen arbetsinsats reducera årsavgiften genom att man deltar i arbetsmöten - ett på våren och ett på hösten - en reducering om 250 kr för varje arbetsmöte. Totalt två arbetsmöten per år. Fullgör man dessutom gräsklippning inom resp roteområde och sitt uppdrag som rotechef får man ytterligare en reducering av årsavgiften om 500 kr. Nettoavgiften blir således 1 000 kr per år.
Arbetsmöten
Föreningen kallar till arbetsmöte två gånger per år; första lördagen i maj och första lördagen i oktober.
Roteområden
Området är indelat i 4 roteområden. Medlemmarna har efter överenskommelse med ägaren till stamfastigheten fått möjlighet att använda vägar och grönområden (även stranden) som ägs av stamfastigheten mot att medlemmarna sköter dessa områden.
Gräsklippning utförs av varje medlem ca 1 gång per säsong enl en särskild lista (gräsklipparlistan) som delas ut vid årsmöte och höstens arbetsmöte och den finns även uppsatt på föreningens anslagstavla. Föreningen äger två gräsklippare och en trimmer för skötsel av gemensamma ytor. Vid arbetsmöten på vår och höst ansvarar roteområdena för servering.
Rotechefens ansvar och valberedning
Inom varje roteområde finns en rotechef. Rotecheferna skiftar årsvis enl budkavelmetoden. Som rotechef ingår man även i valberedningen samma år. Rotecheferna kallas till styrelsemöte som i allmänhet hålls lördagen två veckor före vårens och höstens arbetsmöten. Rotechefens ansvar är att fördela arbetsuppgifterna inom sitt roteområde på arbetsmötet och tillse att beslutade arbetsuppgifter utförs, att serveringen sköts och dessutom ingå i valberedningen det aktuella året.
Hjälp varandra!
Naturligtvis är det viktigt att medlemmarna inom ett roteområde går samman och hjälper varandra. Det är inte meningen att rotechefen ska göra allt. Vi är alla i olika åldrar och faser i livet och kanske inte har möjlighet att vara rotechef fullt ut just detta år. Vi bor så nära varandra inom resp område, prata med varandra och lös uppgiften gemensamt. Någon inom området kan t ex komma till styrelsemötet på våren om inte rotechefen kan, någon annan kan ingå i valberedningen. Kontaktuppgifter till grannarna i området får ni av vice sekreteraren om Ni går in under fliken "kontaktuppgifter" och skickar ett mail.
Valberedning
Som rotechef ingår man även i valberedningen aktuellt år. Sammankallande för valberedningen är en person i styrelsen. Denne sammankallar valberedningen till ett första möte lämpligen i samband med höstens eller senast vårens arbetsmöte. Valberedningens uppgift är att gemensamt komma fram till förslag på personer i föreningen som kan tillfrågas och som även vill ta del i styrelsearbetet. Nya medlemmar flyttar till området. Du kanske vet någon som är kunnig inom område ekonomi, vägar, fritidsaktiviteter, ledarskap, webbdesign, sekreterarsyssla eller styrelsearbete. Kom gärna med förslag. Är det inte aktuellt detta år, så kanske för de kommande åren. Det är viktigt att valberedningens arbete påbörjas i tid så att tidsbrist undviks när årsmötet närmar sig. Det är lämpligt att någon i valberedningen är med på årsmötet för att lägga fram förslagen.
Midsommarfirande
Ett av roteområdena är ansvarig för midsommarfirande med resning av stången, lotterier och dans kring stången. Denna uppgift roterar årsvis mellan roteområdena. Alla roteområden har genom denna uppdelning varje år ett gemensamt åtagande enl en turordning (gräsklipparlistan). Antingen är roteområdet ansvarigt för servering vid arbetsmöte vår, höst eller årsmöte eller midsommarfirandet. Det är rotechefens uppgift att se till att medlemmarna i roteområdet hjälps åt och att uppgiften utförs på bästa sätt.
Gräsklippning
En rekommendation från föreningen är att vi försöker undvika gräsklippning inom området från lördagar Kl 15.00 till söndagar Kl 18.00 perioden 15 juni - 15 augusti.
Sophantering
En gemensam container vid Trekanten har ersatt sophämtning vid varje enskild fastighet. Containern finns på plats under perioden 1 maj - 30 september. I containern får endast välpaketerade hushållssopor slängas. Containern töms varannan vecka under sommarsäsongen. Under vinterhalvåret byts containern ut mot mindre sopkärl för de åretruntboende. Närmaste miljöstation för källsortering finns vid tennisbanan i Fagersanna.
Styrelse
Inom föreningen finns en styrelse bestående av 5 ledamöter och 3 suppleanter. Inom föreningen finns även två vägansvariga och en maskinansvarig.
Årsmöte
Medlemmarna kallas till årsmöte i samfälligheten den tredje lördagen i augusti. Kallelse sätts upp på anslagstavlan senast två veckor före årsmötet. Motioner kan lämnas skriftligen till styrelsen senast den 31 juli. Årsmöten hålls på dansbanan vid campingen.
Partytält
Ett partytält i storlek 3 x 6 meter inköptes till föreningen i samband med 25-årsjubiléet. Medlemmarna har möjlighet att hyra detta för 200 kr per dygn. Partytältet får dock inte lånas på midsommarafton eller på vårens- och höstens arbetsmöte. Kontakta ordföranden om Du vill hyra tältet.
Boulebana
Vid västra stranden finns en boulebana.
Denna information visar hur området och föreningen fungerar och ger en fingervisning om hur området sköts. Besluten har tagits på årsmöten under årens lopp. Vi strävar efter ett välskött område. Vi vill också att medlemmarna ska känna sig välkomna att lämna förslag till styrelsen på förbättringar till föreningens framtida utvecklande.
Styrelsen